|
|
|
Plenary and Panel Speakers / Conférenciers principaux
- HYMAN BASS AND DEBORAH BALL, Department of Mathematics and Department of Educational Studies,
University of Michigan, Michigan, USA
A practice-based theory of mathematics knowledge for teaching
[PDF] -
Teachers face problems and use mathematics in ways that are distinctively
different from other mathematically-intensive professions such as engineering,
physics, economics, or nursing. The problems that teachers have to solve
demand flexible use of fundamental mathematical ideas, and fluency with
mathematical representation, language, and reasoning. We argue that careful
analysis of actual teaching practice can offer insights into the mathematical
demands of teaching. Such insights can usefully ground improvements in the
design of mathematics learning opportunities for both preservice and
experienced teachers. This session will engage participants in firsthand
experience with some of the mathematical problems that arise in teaching, and
will also offer possible directions for new designs for teacher education.
- GOING TO THE SECOND FORUM, Theme V, Panel 1
[PDF] -
Going to the Second Forum: how to increase the collaboration of
mathematics educators across educational and across provincial boundaries /
Vers le second Forum
Facilitator/Modératrice: Katherine Heinrich (University of Regina)
Panelists:
- Bernard Hodgson (Secretary General of ICMI (CIEM) and
Université Laval)
Should we consider a Canadian subcommission for ICMI? /
Devrions-nous avoir une sous-commission canadienne pour la CIEM?
- John Grant McLoughlin (University of New-Brunswick)
How to have closer connections between universities and school
teachers?
- Stewart Craven (District-wide Coordinator, Mathematics/Numeracy,
Scarborough)
How teachers associations could decide to collaborate more closely?
Bernard Hodgson, Université Laval, Secrétaire général de la CIEM
Résumé : Les statuts de la Commission internationale
de l'enseignement
mathématique (CIEM/ICMI) prévoient que chaque pays membre peut former une
Sous-commission pour la CIEM afin de soutenir les échanges avec la
Commission. À ce jour une quinzaine de pays se sont prévalus de cette
possibilité.
Des tentatives ont déjà été faites dans le passé à ce sujet au
Canada, mais qui n'ont pas abouti. La question se pose donc s'il y aurait
lieu de relancer un tel projet. Il convient d'examiner cette question tant
du point de vue des bénéfices potentiels pour le Canada et la CIEM qu'en
termes de la composition, du mandat et de la place dans le contexte éducatif
canadien d'une éventuelle Sous-commission canadienne pour la CIEM.
- JEAN-PIERRE KAHANE, Université de Paris-Sud
Est-il bien utile d'enseigner les mathématiques?
[PDF] -
On n'a plus besoin d'apprendre à faire des multiplications, ni à
ré soudre des équations, ni à représenter des fonctions: les
calculatrices sont là, et le font mieux que nous! On n'a plus besoin
de cours de mathé matiques: de bons logiciels d'enseignement font
l'affaire!
Oui mais... Est-il encore utile de réfléchir, de raisonner,
d'affronter l'inconnu? Ne sera-ce pas de plus en plus utile au cours de
l'existence des enfants d'aujourd'hui? Comment préparer les jeunes
à un avenir impré visible? Les mathématiques peuvent-elles y
contribuer? Fournissent-elles, à la fois dans leur permanence et
dans leur mouvement, des éléments de repères à la fois fiables
et mobiles? Les professeurs n'ont-ils pas une importance nouvelle? On
s'efforcera de donner plus de poids à ces interrogations qu'aux
exclamations qui précè dent.
- FREDERICK LEUNG, Faculty of Education, University of Hong Kong
Do East Asian Teachers Teach Better?
[PDF] -
East Asian students have consistently out-performed their counterparts
around the world in international comparisons of mathematics
achievement. Can the high achievement be explained by better teaching
in the East Asian classroom? This lecture attempts to portray the
mathematics teaching in the East Asian classroom, using data from the
recently published TIMSS 1999 Video Study and a small-scale
comparative study in Hong Kong and Korea. The lecture points to the
potential of cultural factors as the underlying reasons for classroom
practice and student achievement in East Asia.
- OPENING
[PDF] -
- PANEL, MODERATED BY TOM O'SHEA
[PDF] -
- ALAN BERNARDI, Directeur Général des Innovations Technologiques, Bell
Canada
Plenary Response
[PDF] -
- HOW TO BRING THE IDEAS OF THE FORUM TO THE PUBLIC?, Theme V, Panel 2
[PDF] -
How to bring the ideas of the forum to the public?
How to raise awareness of the importance of learning mathematics in schools? /
Comment amener les conclusions du Forum jusqu'au public?
Panelists:
- Isabelle Blain (Vice-president, NSERC)
- Ivar Ekeland (Professor, UBC)
- Véronique Morin (Radio-Canada, President of Canadian Association of
Science Writers)
- Heather Sokoloff (The National Post)
- RAVI VAKIL, CORINNE JETTÉ, ANDRÉ DESCHÊNES AND KANWAL NEEL, Stanford,
Concordia Native Access Engineering Program,
Petit Séminaire de Québec,
British Columbia Association of Mathematics Teachers
Panel: Mathematics in the Modern School: Goals and Challenges
[PDF] -
Ravi Vakil: Enrichment
A significant minority of students are receptive to enrichment of
some sort in mathematics: they are bright, keen, and willing to be
inspired. For such students (as with others), math teachers can be a
life-changing influence. I will discuss the following important questions:
What precisely should we be telling students seeking enrichment? Should we
be giving them depth or breadth? Inspiration or knowledge? Specific tools,
or fuzzy "big pictures"? Are competitions good? Are puzzles bad? I may
also describe some of the extra-curricular programmes set up for high school
students, both here and in other countries, and relate some of the good ideas
that people have tried.
Corinne Jetté: Mathematics Education for Aboriginal Students
André Deschênes: À l'heure de la réforme
L'Éducation au Québec est en pleine effervescence. Le Ministère
de l'Éducation vient tout juste de présenter un nouveau programme
de l'École québécoise largement axé sur les thèses
socioconstructivistes. Implanté au primaire depuis quelques années,
le nouveau programme sera obligatoire au premier cycle du secondaire
dès septembre 2004. L'enseignement des mathématiques, comme des
autres disciplines, sera modifié de façon importante et les
ordres d'enseignement supérieurs, collégial et universitaire,
auront des ajustements importants à opérer. Voilà tout un défi
pour les toutes personnes qui enseignent les mathématiques. Un avenir
sombre ou ensoleillé?!
Kanwal Neel: How does a teacher make their math class interesting and
improve numeracy?
Numeracy is Not just Numbers. One must teach Number Sense, Spatial Sense,
Statistical Sense, and Sense of Relationship; Use Multiple Intelligences to
teach and learn numeracy; Make students communicate their thinking and
reasoning for any incorrect answers; Encourage discussion of mental strategies
within the curriculum, puzzles and games which require logical thinking;
Rehearse and provide development time for memorizing the "basic facts";
Activate Prior Knowledge and integrate Problem Solving; Connect Numeracy with
Literacy and other subjects; You need to create a classroom atmosphere where
the students feel secure, take risks in their learning and extend their
learning potential. Always have a POSITIVE attitude!!!
|
|