As a mathematician involved in the mathematical education of secondary
school teachers as well as in the regular undergraduate degree in
mathematics, I have had ample opportunities to reflect on the kind of
mathematical experiences that these two groups of students could
benefit from. These reflections, which have notably been nurtured
through my participation in the Canadian Mathematics Education Study
Group (CMESG/GCEDM), have led me to introduce various teaching
strategies in my courses. Drawing from examples from diverse
mathematical areas, I will discuss some of those strategies and
explain what I am trying to achieve in my teaching.
En tant que mathématicien engagé à la fois dans la formation
mathématique des futurs enseignants du secondaire et dans celle des
étudiants du baccalauréat en mathématiques, j'ai eu maintes
opportunités de réfléchir au genre d'expérience mathématique
qui pourrait être utile à ces deux groupes d'étudiants. Ces
réflexions, fortement influencée par ma participation assidue aux
rencontres du Groupe canadien d'études en didactique des
mathématiques (GCEDM/CMESG), m'ont amené à élaborer des
stratégies d'enseignement variées. À partir d'exemples
provenant de différents domaines mathématiques, je présenterai
certaines de ces stratégies et j'expliquerai ce que je tente
d'accomplir.